Top

Hoe nodig je de gasten uit? Etiquette en tips

Op de dag van je huwelijk wil je je ja-woord geven met je familie en vrienden als getuigen. Een mooie uitnodiging kan daarvoor zorgen.

Timing?

Je brengt je gasten op de hoogte van je huwelijksdag door zes tot acht weken op voorhand een uitnodiging te versturen.
  • Als je trouwt in een vakantieperiode (paasvakantie of zomervakantie), kan je enkele maanden eerder al een save-the-date uitsturen naar de gasten die je er graag bij wil, zodat zij hun eventuele reisplannen kunnen aanpassen aan jullie huwelijksplannen.
  • Een tekst schrijven (en herschrijven), een drukker zoeken of de kaarten zelf maken, de juiste adressen verzamelen en op de eveloppen schrijven (!), ... Er kruipt meer werk in de uitnodiging dan je denkt. Begin dus best tijdig, bv. vier maanden voor jullie trouwdatum (of langer als je iets heel specifieks zoekt of alles zelf wil maken).

Etiquette?

Vroeger werd het huwelijk steevast aangekondigd door de ouders van het bruidspaar, die het feest betaalden. Soms werden zelfs de grootouders mee vermeld.

Tegenwoordig betalen vele bruidsparen (het grootste deel van) hun bruiloft zelf, wonen zij al jaren samen of hebben ze al kinderen samen. Daarom nodigen de bruidsparen nu meestal in eigen naam de gasten uit.

Kies dus zelf of jullie ouders of jullie zelf de gasten uitnodigen.
Sommige ouderparen zijn echter gevoelig aan de manier waarop ze vermeld worden, dus bespreek het best ook binnen de familie(s) om teleurstellingen te vermijden.

Als het om een dubbele kaart gaat, staat volgens de etiquette de volgende informatie in de rechterbinnenkant:
- namen van het bruidspaar: eerst de naam van de bruid, dan de naam van de bruidegom
- datum van de bruiloft
- locatie(s) van de bruiloft

De enveloppen schrijf je volgens de etiquette met de hand. (Roep eventueel hulp in van iemand met een mooier handschrift.) De adressering is belangrijk want degene die op de enveloppe wordt aangeschreven, is uitgenodigd.
In principe moeten alle gasten boven de achttien jaar een eigen uitnodiging te krijgen, ook als ze nog bij hun ouders inwonen. Enkele voorbeelden:

  • “Mevrouw Jansen” of “Karin Jansen" ⇒ Enkel Karin is uitgenodigd
  • "Mevrouw Jansen en gast” of "Karin Jansen en gast" ⇒ Karin en haar eventuele partner zijn uitgenodigd
  • “De heer en mevrouw Jansen”⇒ Karin en haar partner zijn uitgenodigd, maar eventuele kinderen niet
  • “Familie Jansen” Zowel mijnheer en mevrouw Jansen als eventuele kinderen zijn welkom
Als jullie het echter minder formeel willen aanpakken, kan dat tegenwoordig ook zonder probleem.

Wat staat er in de uitnodiging?

Zorg dat je geen cruciale informatie vergeet! Neem een blad papier en schrijf even in kernwoorden op wat je gasten zeker moeten weten:
  • wie (jullie namen of ouders)
  •  wat (trouwen of nodigen uit)
  • wanneer (datum!)
  • waar (locaties van viering, receptie, avondfeest, trouwfuif, ...) De specifieke uitnodigingen voor de receptie of het avondfeest worden vaak vermeld op een losse, kleinere kaart.
  • contactgegevens

Afhankelijk van de stijl en het thema van jullie feest, kan je nog zaken toevoegen, bv. 
  • dresscode
  • cadeautip
  • een foto, persoonlijke tekst of gedicht
  • routebeschrijving
  • gegevens van ceremoniemeester
  • specificatie of de gasten eten mogen verwachten.
  • Als je uitnodigt voor een "avondfeest met begin om 19 uur", zal iedereen een diner of maaltijd verwachten.
    Als je uitnodigt voor een "dansavond met hapjes vanaf 20 uur", zullen de meesten zorgen dat ze al iets gegeten hebben. Denk dus na hoe je alles formuleert om geen valse verwachtingen te wekken.
Je kan je uitnodiging zo simpel of spectaculair maken als je zelf wil. Het belangrijkste is dat de gasten alle informatie kunnen terugvinden: waar moeten ze wanneer zijn en wat kunnen ze ongeveer verwachten?

Hou bij je lettertype rekening met de leesbaarheid: sommige zwierige lettertypes zijn moeilijk leesbaar of worden zo klein dat het voor mensen met minder goede ogen niet evident is om ze te lezen.